Responsiv webbdesign

Det här med webbdesign är ju en väldigt spännande och intressant sak. Inte bara ska det vara snyggt rent estetiskt, det ska också vara användarvänligt så att de som använder sig av och besöker hemsidan enkelt kan navigera på den och hitta vad de letar efter eller beställa vad de vill ha utan något krångel. Och ännu en sak man behöver tänka på när man bygger en hemsida är det här med sökmotoroptimering, man ska bygga sin site på ett sådant sätt att det är enkelt för sökmotorer som Google att indexera ens sida och hitta relevant innehåll så att man syns bättre i sökresultatet på Google. Och det finns ännu en aspekt på det här med webbdesign, nämligen att allt mer surf sker från mobila enheter så som smartphones och läsplattor. Som bekant är ju de skärmarna mindre än de på datorerna och har en annan upplösning, och då kan det behövas en annorlunda uppbyggnad för att hemsidan ska vara lätt att besöka och ta in även från en av dessa mobila enheter. Man brukar prata om responsiv design inom webbdesignsammanhang, och på Sökmotorkonsult.se har de skrivit en artikel om det här med responsiv design i sammanhang med sökmotoroptimering. Bland annat skriver de:

Google gick i somras (äntligen) ut och rekommenderade hur de tycker man ska mobilanpassa sin sajt. För alla vi som jobbar med sökmotoroptimering är Googles syn på saken såklart viktig i vårt val av lösning. Och Google rekommenderar bland annat just responsiv design. Vår vidare tolkning av Googles rekommendation är att de föredrar responsiv design framför de andra lösningar som de föreslår.

Så det gäller för webbdesigners och andra inom webb att se till att anpassa sig efter miljön, och den miljön går allt mer mot mindre mobila skärmar!