Mer läsning, och större behov av design

Exempel på webbdesignLäsningen av traditionella böcker och tidningar minskar, men det behöver inte innebära att läsandet över lag minskar i omfattning. Det är faktiskt mycket möjligt att vi läser mer än vad vi någonsin har gjort tidigare. Det rör sig dock om annan läsning än tidigare: läsning på nätet och i mobiler och surfplattor.

Text på nätet blir allt viktigare för att nå ut med sitt budskap, vare sig man är en statlig institution eller en tjej i Motala som gillar att shoppa online. Faktum är att tjejen i Motala mycket väl kan lyckas bättre med detta än en statlig myndighet eller ett stort företag. Att kommunicera på nätet handlar nämligen om många saker.

Det går alltså att lyckas på nätet som glad amatör, amatör betyder ju från början ”älskare”, och den som älskar det hen gör kommer att ha en stor chans att lyckas. Det finns många exempel på detta online. Men för att vara på den säkra sidan är det bäst att vända sig till någon som verkligen kan utnyttja de möjligheter som internet erbjuder. De som kan webbdesign vet hur de ska utnyttja alla de delar som tillsammans bygger upp en webbsida.

Responsiv design

Men samtidigt som vi får allt fler möjligheter att bygga tekniskt avancerade sajter så sker allt mer av surfandet under vissa tekniska begränsningar. Det handlar om surfande på 3G-nätet, som av många skäl inte kan mäta sig med bredbandsuppkopplingar. Dessutom är skärmarna betydligt mindre vid mobilt surfande.

Som tur är gör den tekniska utvecklingen att det är enkelt att anpassa en sajt, så att den anpassar sig till den plattform som användaren använder. I klartext betyder detta att sajten ser olika ut beroende på om den som besöker den använder en telefon, en surfplatta eller en dator. Menyer flyttas eller ser olika ut, beroende på vad som passar bäst. Detta kallas för responsiv design, och gör att man kan skapa flera versioner av en sajt med ganska lite arbete.